Miejski Zakład Komunikacyjny zamówił w PESA Bydgoszcz 14 niskopodłogowych, trójczłonowych, jeżdżących w dwóch kierunkach - nowoczesnych tramwajów o nazwie Twist.


Pierwszy dotrze do Gorzowa w październiku przyszłego roku.
 
Umowę w tej sprawie w piątek w Gorzowie, w obecności prezydenta Jacka Wójcickiego, podpisali prezesi: MZK Roman Maksymiuk i bydgoskiej fabryki Robert Świechowicz.
 
Inwestycja ma ogromne znaczenie dla gorzowian; fundamentalnie zmieni jakość komunikacji publicznej. - Przesiądziemy się z pojazdów muzealnych do nowych, nowoczesnych tramwajów, których producent jest znany w całej Europie – podkreślił prezydent Wójcicki.
 
- To dla nas bardzo ważny dzień, a nawet tydzień w historii firmy. Wczoraj przekazaliśmy kolejny pojazd z rodziny Swing dla Bydgoszczy – dokładnie 500-tny tramwaj na rynku polskim, a dziś po raz pierwszy wiążemy się umową z MZK w Gorzowie Wielkopolskim – powiedział prezes PESA Robert Świechowicz.
 
- Miasto postawiło na unowocześnianie taboru i to od razu dwukierunkowymi tramwajami spełniającymi - tak w zakresie bezpieczeństwa, designu, jak i przyjaznych dla pasażerów i obsługi systemów – najwyższe europejskie standardy. Wiem, że Gorzów Wlkp. inwestuje też w infrastrukturę, a więc to wręcz przełom w historii tutejszej komunikacji miejskiej. Dziękując za okazanie nam zaufania, cieszę się, że właśnie PESA będzie miała swój udział w realizacji tak ważnego projektu – dodał prezes Świechowicz.
 
 
Jaki będzie gorzowski Twist

 
Będący przedmiotem umowy tramwaj Twist PESA zaprojektowała z myślą o Gorzowie Wielkopolskim. Design pojazdu połączy w sobie nowoczesność z klasycznymi wzorcami. Tramwaj będzie w 100% niskopodłogowy, przyjazny dla osób starszych, niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wygodny wjazd, także wózkiem dziecięcym umożliwi rampa dla inwalidów.
 
Komfort we wnętrzu zapewni klimatyzacja, zarówno w kabinie motorniczego, jak i w przedziale pasażerskim. Tramwaj, dzięki jednoprzestrzennej budowie połączy przestronność wnętrze z wygodą podróżowania, dając poczucie bezpieczeństwa, nad czym dodatkowo czuwa system monitoringu. Wyposażony będzie w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz automat do sprzedaży biletów i system zliczania pasażerów.
 
Zastosowane falowniki trakcyjne umożliwiają rekuperację energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci, w znacznym stopniu przyczyniając się do obniżenia kosztów eksploatacyjnych. Dodatkowym udogodnieniem dla pasażerów będzie dostępność sieci Wi-fi oraz gniazda ładowarek USB. Tramwaj wyposażony zostanie również w nowoczesną diagnostykę on-line, pozwalającą monitorować jego stan zdalnie.
 
Każdy tramwaj będzie miał 48 miejsc siedzących i 122 stojące oraz dwa miejsca dla osób niepełnosprawnych. Jego maksymalna prędkość to 70 km/h.
 
Cena jednego tramwaju wynosi 7,7 mln zł, łączna wartość dostawy to 93 567 920 zł, co po doliczeniu podatku VAT daje kwotę 115 088 541 zł.
 
Dzięki tej inwestycji zmniejszymy negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne; będą niższe emisje zanieczyszczeń powietrza, hałasu i drgań. Mniejsze będzie zużycie energii elektrycznej. Zmniejszy się zatłoczenie motoryzacyjne w mieście, poprawi bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego – uważa prezes MZK Roman Maksymiuk.

Prezentację gorzowskiego tramwaju Twist PESA ​można zobaczyć tutaj.
 
Obecny tabor tramwajowy
 
Obecnie w Gorzowie mamy 18 tramwajów, których średnia wieku to prawie 50 lat; 13 tramwajów zostało wyprodukowanych w 1966 roku, a pięć w 1970. Ich przebieg to prawie dwa miliony kilometrów. Po przeprowadzonej w ubiegłym roku ocenie technicznej pięć wagonów pójdzie do kasacji, pozostałe będą stanowić rezerwę dla nowych pojazdów z PESA.
 


Dariusz Wieczorek
Wydział Promocji i Informacji

Źródło: Gorzów Przystań