Kurkuma – prawdziwa moc natury.

Kurkuma – prawdziwa moc natury

W ostatnim czasie uwaga wielu z nas skierowana jest na pewien związek roślinny, który choć znany i wykorzystywany od tysięcy lat, został przez nas … odkryty na nowo. Przyciąga wzrok nie tylko ze względu na swój piękny żółto- złoty kolor, ale przede wszystkim korzystne oddziaływanie na organizm. Mowa oczywiście o kurkumie, a w zasadzie o  KURKUMINIE. To właśnie ona posiada nieocenione właściwości prozdrowotne. Jest ich naprawdę mnóstwo ! Ten dar natury należy jednak umiejętnie organizmowi przygotować, czyniąc ją w pełni przyswajalną dla organizmu.Wbrew pozorom nie jest to takie proste.  Dotychczas niewielu się to udało.  Jest jednak na to sposób ! Jaki ?

Moc kurkumy

Kurkuma, a ściślej kurkumina ma tak wiele dobroczynnych właściwości, że nie ma w tym stwierdzeniu żadnej przesady, jeśli powiemy, że ma ona ,,niezwykłą ” moc. W medycynie naturalnej uznawana jest za swoisty lek na wiele przypadłości i chorób (także nowotworowych, czy neurodegeneracyjnych). Kurkumina należy bowiem do grupy polifenoli (kurkuminoid) i stanowi najcenniejszy naturalny składnik znajdujący się w kłączu kurkumy. Potwierdzeniem tego są liczne publikacje naukowe, które wskazują jej następujące właściwości:

  • Niezwykle silne właściwości przeciwzapalne – może zarówno zapobiegać ich powstawaniu jaki i hamować istniejące
  • Korzystny wpływ na układ odpornościowy m.in. poprzez odziaływanie na różne typy komórek immunologicznych
  • Działanie hamujące wzrost chorobotwórczych drobnoustrojów
  • Udział w aktywnym zwalczaniu wolnych rodników
  • Wpływ na zwiększoną produkcję glutationu – specjalisty ds. antyoksydacyjnych
  • Działanie neuroprotekcyjnie
  • Dobroczynny wpływ na układ krążenia – przyczynia się do zminimalizowania ryzyka agregacji płytek krwi i regulacji poziom cholesterolu
  • Pozytywne odziaływanie na przewód pokarmowy – ochrona przed powstawaniem zaburzeń trawiennych m.in. biegunek, wzdęć, nadkwasoty
  • Wsparcie pracy wątroby – m.in. poprzez zwiększenie produkcji żółci
  • Udział w gojeniu się ran skóry i ogólnej poprawy jej stanu

Rodzaj preparatu ma ogromne znaczenie.

Otóż to … Niestety kurkumina choć pełna licznych dobrodziejstw, raczej nie chlubi się wysoką przyswajalnością … można nawet posunąć się do stwierdzenia, że jest to jej ogromna wada ! Dlaczego ? Kurkumina dostarczana wraz z pożywieniem wykazuje niewielką biodostępność ze względu na hydrofobowy charakter cząsteczki. W organizmie człowieka tworzy więc ciężkostrawne kompleksy, które w większości zostają wydalone. Ograniczona resorpcja kurkuminy z jelita, oraz szybki rozkład w wątrobie skutkuje niewielkim jej stężeniem w osoczu.

Można jednak temu zaradzić i sprawić, że kurkumina stanie się znakomicie przyswajalna.

Najważniejsze by:

→ zapewnić  odpowiednią ochronę molekuły kurkuminy na czas transportu do jelita cienkiego – miejsca wchłaniania,

→ dobrać jej odpowiednie towarzystwo – równie elitarnych substancji

Pierwszy warunek spełnić może otoczka np. skrobiowa stanowiąca swoisty „płaszcz ochrony”, który zwiększy rozpuszczalność kurkuminy w wodzie nie powodując powstania aglomeracji (grudek), dzięki temu cząsteczki zostaną przetransportowane do jelita cienkiego w nienaruszonej formie. Dopiero tam molekuły kurkuminy będą stopniowo uwalniane z kapsułki i bezpośrednio wchłaniane przez komórki błony śluzowej jelit, a następnie rozdystrybuowane po całym organizmie.

Bardzo dobrymi sprzymierzeńcami kurkuminy są enzymy roślinne, a dokładniej bromelaina (z ananasa) oraz papaina (z papai).

Oprócz tego, że charakteryzują się wysoką aktywnością i znacząco nasilają działanie kurkuminy, co stanowi jedną z głównych pożądanych przez nas właściwości,  to dodatkowo wspierają układ odpornościowy, łagodzą stany zapalne, zmniejszają objawy alergiczne dróg oddechowych, ułatwiają trawienie białek, przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego, pomagają w utrzymaniu zdrowych kości i stawów !

Warto jest jeszcze zapewnić wsparcie dla procesów enzymatycznych zachodzących w organizmie – z pewnością będzie to korzystne w kontekście zwiększenia biodostępności kurkuminy. Lizyna będzie świetnym rozwiązaniem, ponieważ uczestniczy w wielu procesach metabolicznych, m.in. bierze udział w produkcji enzymów. Jest ona niezbędnym aminokwasem którego organizm sam nie potrafi wytworzyć. Powinien on być dostarczany wraz z pożywieniem, które jak wiadomo w dzisiejszych czasach nie zawiera wystarczającej ilości wielu substancji odżywczych w tym także lizyny…

A może coś jeszcze, by idealnie dopełnić właściwości kurkuminy ?

Owszem … świetnymi komponentami będą również takie składniki odżywcze jak witamina D3 i cynk. Dlaczego ? Ponieważ wzmocnią układ odpornościowy i pośrednio wspomogą działanie kurkuminy.

WITAMINA D3 – wspomaga pracę układu odpornościowego, ma właściwości antyoksydacyjne, przyczynia się do utrzymania zdrowych kości, mięśni i stawów, pozytywnie oddziałuje na układ sercowo-naczyniowy, wspiera czynności układu nerwowego,

CYNK – wspiera funkcjonowanie układu immunologicznego, stanowi składnik ponad 300 enzymów, zapewnia ochronę komórek przed stresem oksydacyjnym, przyczynia się do prawidłowego przebiegu syntezy DNA oraz podziałów komórkowych

Pamiętaj, aby przy wyborze preparatów z kurkuminą kierować się zawsze jej możliwie najwyższą biodostępnością, a co za tym idzie skutecznością!
 

Bibliografia:

  1. Przybylska, Sylwia. „Kurkumina–prozdrowotny barwnik kurkumy.” (2015) – http://www.phie.pl/pdf/phe-2015/phe-2015-2-414.pdf
  2. Terlikowska, Katarzyna, Anna Witkowska, and Sławomir Terlikowski. „Kurkumina w chemoprewencji raka piersi.” Postępy Hig Med Dosw 68 (2014): 571-578. APA –
  3. Sikora-Polaczek, Marta, Anna Bielak-Żmijewska, and Ewa Sikora. „Molekularne i komórkowe mechanizmy działania kurkuminy—dobroczynny wpływ na organizm.” Postępy Biochemii 57.1 (2011)
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3814973/
  5. Jagetia, Ganesh Chandra, and Bharat B. Aggarwal. „“Spicing up” of the immune system by curcumin.” Journal of clinical immunology 27.1 (2007): 19-35.
  6. Ammon, Hermann PT, and Martin A. Wahl. „Pharmacology of Curcuma longa.” Planta medica 57.01 (1991): 1-7.
  7. Pavan, Rajendra, Sapna Jain, and Ajay Kumar. „Properties and therapeutic application of bromelain: a review.” Biotechnology research international 2012 (2012).
  8. Mamboya, Ezekiel Amriand Florence. „Papain, a plant enzyme of biological importance: A review.” American Journal of Biochemistry and Biotechnology 8.2 (2012): 99-104.

 

Źródło: imma-polska.pl